Zoeken naar meubels, nieuws etc
Volgpagina Ballen linksboven
Organisatiepartners doen wat werkt hva
Programma
Werkpakket 2: Ontwerp werkplekleren

In de jeugdzorg werken gemotiveerde professionals die jeugdigen en gezinnen goed willen begeleiden en zich inzetten om hier steeds beter in te worden. Er zijn in de jeugdzorg veel verschillende interventies in gebruik. Professionals worden vaak met een training voorbereid op het werken met een interventie in de praktijk. Veel professionals missen na een training de mogelijkheid om in de praktijk en tijdens het werk, te oefenen, te reflecteren, te evalueren en te leren van feedback van anderen. Er bestaan goede voorbeelden van manieren om op de werkvloer te leren, maar deze zijn nog niet standaard beschikbaar.

Jeugdinterventies ontwikkeling

In dit werkpakket gaan twee PhD-onderzoekers aan de slag. Beide onderzoekers zetten dezelfde stappen en brengen eerst in kaart wat er al bekend is over manieren van werkplekleren: wat werkt wel en niet volgens ander onderzoek? En wat gebeurt er al in de praktijk? Daarna volgt dan, stapsgewijs en in co-creatie met professionals, ervaringsdeskundigen en andere inhoudelijke experts, het ontwikkelen en uitproberen van manieren van leren. Eén van de onderzoekers kijkt specifiek naar de vraag hoe technologie kan helpen om te leren op de werkvloer.  De praktijkprofielen uit werkpakket 1 vormen de basis voor het ontwerp van en onderzoek naar de aanpak van leren op de werkvloer.

Doen wat werk conferentie
Uitvoering

Trekkers van het werkpakket zijn: Elly de Bruijn (lector beroepsonderwijs, HU en bijzonder hoogleraar pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening, OU) en Bram Orobio de Castro (hoogleraar Orthopedagogiek, UvA).

Werkplekleren en leren voor een beroep in de jeugdhulp (OU/HU)

Onderzoekers:

  • Annoesjka Boersma (lectoraat beroepsonderwijs, HU, co-promotor)
  • Elly de Bruijn (lector beroepsonderwijs, HU en bijzonder hoogleraar pedagogisch-didactische aspecten van het opleiden tot beroepsuitoefening, OU, promotor)
  • Leonieke Boendermaker (lector jeugdzorg HvA & bijzonder hoogleraar implementatievraagstukken in de jeugdzorg, UvA, promotor)
  • PhD-onderzoeker: vacature

Technisch Ondersteund Leren om de Ontwikkeling van Professionals Jeugdhulp te Bevorderen (UvA)

Onderzoekers:

  • Cora van de Weerdhof (PhD-onderzoeker, UvA)
  • Bieke Schreurs (universitair docent Onderwijskunde, UvA, co-promotor)
  • Bram Orobio de Castro (hoogleraar Orthopedagogiek, UvA, promotor)
  • Jeroen Legerstee (bijzonder hoogleraar Innovatieve behandeling van kinderen en jongeren met dwang, angst of tics, UvA, promotor)
  • Cristina Colonnesi (universitair docent Research Institute of Child Development and Education, UvA)

Meer informatie voor

Jeugdzorgprofessionals

Jongeren & ouders

Onderzoekers

Docenten

Studenten

Beleid

© 2024 Doen Wat Werkt | Disclaimer en privacystatement