In dit hoofdstuk vindt u alle werkpaketten die wij hebben ontwikkeld voor DWW.
Het bieden van kwalitatief goede hulp en begeleiding vergt meer dan zorgvuldig ontworpen en onderzochte manieren van werkplekleren en gemotiveerde professionals. Het vraagt ook om gemotiveerde organisaties, die zorgen voor een omgeving waarin leren mogelijk is. Het werkpakket ‘Borgen werkplekleren’ gaat hierover. Hoe zorgen organisaties dat in teams aandacht is voor leren? Dat er een lerende cultuur is in de organisatie? Dat werkplekleren niet eenmalig is, maar een normaal onderdeel van het werk? Wat voor randvoorwaarden zijn er nodig? Intern in de organisatie, en extern binnen het jeugdzorgstelsel? Welke strategieën zijn effectief?
In dit werkpakket gaan twee onderzoekers hiermee aan de slag. Zij kijken eerst in de literatuur wat er bekend is over wat er wel en niet werkt. Ook gaan zij na wat er al in de praktijk gebeurt. Eén onderzoeker richt zich specifiek op wat er nodig is om in een team – gezamenlijk – te leren. De andere onderzoeker richt zich op de organisatie als geheel en de omgeving waarin organisaties voor jeugdzorg hun werk doen. Daarna volgt een proces van stapsgewijs en samen met de teams en organisaties manieren ontwikkelen die helpen om het kúnnen leren mogelijk te maken.
Trekkers van dit werkpakket zijn: Leonieke Boendermaker (lector jeugdzorg HvA & bijzonder hoogleraar implementatievraagstukken in de jeugdzorg, UvA) en Daniël van Middelkoop (lector Samenwerkende professionals, HvA).
Randvoorwaarden om de ontwikkeling van professionals in de Jeugdhulp te bevorderen (UvA)
Onderzoekers:
Bevorderen van leren in teams in de jeugdhulp UvA)
Onderzoekers:
© 2024 Doen Wat Werkt | Disclaimer en privacystatement